بررسی نمایشنامۀ لیلی ومجنون اثر پری صابری
نویسندگان
چکیده
منظومه های عاشقانه نظامی تحولات عظیمی در فضای ادبی ایران پدید آورد و این مسئله در آثار ادبی بعد از او خود را نشان داد. لیلی و مجنون نام نمایشنامه ای ست از پری صابری که برمبنای لیلی ومجنون نظامی گنجوی نوشته شده است. هدف مقاله حاضر ارائه عناصر لازم در این متن نمایشی و بازنمایی این عناصر در نوشته وی می باشد. در کل می توان گفت صاحب اثر توانسته مطابق با اصول نمایشنامه نویسی پیش رود وضمن تغییراتی که درمتن ایجاد کرده آن را از حالت یکدستی خارج کند. پردازش اثر ازجهت سازماندهی نمایشنامه منسجم ودقیق شکل گرفته؛ البته قطعا لازم است به فضاسازی ها و شخصیت پردازی ها بیشتر پرداخته شود . در این مقاله پیوند ادبیات کلاسیک و نمایشنامه نویسی مدرن بر اساس نمایشنامه پری صابری نشان داده شده است و سعی شده که از منظرنقد و بررسی عناصرداستانی شیوه ی انعکاس اثر نظامی در اثر مذکور به روش تحلیلی ارائه شود.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی روایت در نمایشنامه های لیلی و مجنون پری صابری و مجنون لیلی احمد شوقی
روایت شناسی که یکی از نظریه های پرکاربرد در پژوهش های ادبی معاصر به شمار می رود با نمایشنامه به عنوان یکی از ژانرهای سه گانه ی ارسطویی ادبیّات پیوند نزدیکی دارد و از میان متون ادبی کلاسیک، ظرفیّت نمایشی قابل ملاحظه ی لیلی و مجنون، باعث جلب نظر نمایشنامه نویسان شده است. این پژوهش به تحلیل و تطبیق روایت در دو نمایشنامه ی لیلی و مجنون پری صابری در ادبیّات فارسی و مجنون لیلی احمد شوقی در ادبیّات عربی م...
15 صفحه اولتحلیل زمان روایی لیلی ومجنون براساس نظریۀ ژنت
مبحث روایت زمان یکی از مباحث اساسی در دانش روایتشناسی است. بزرگترین نظریهپرداز این مقوله ژرار ژنت، نظریهپرداز ساختارگرای فرانسوی است. از نظر او زمان در پیشبرد روایت نقش مهمّی ایفا میکند. ژنت در نظریة خود به بررسی و تحلیل زمان در روایت، حول سه محورِ نظم، تداوم و بسامد پرداخته است. هر یک از مؤلّفههایی که در این سه محور تعریف میشود، یکی از سه حالت شتاب را در روایت به وجود میآورد که عبارتند از:...
متن کاملبررسی و نقد نمایشنامۀ «مرغ دریایی»
چکیده آمال و آرزوهای انسان همواره امیدبخش زندگی و راه آینده بودهاند، چرا که آدمی بدون امید و آرزو قادر به ادامۀ حیات خویش نیست. این موضوع که جزئی جدانشدنی از زندگی انسان است، در ادبیات نیز نمود پیداکرده است. در نمایشنامۀ "مرغ دریایی" که آن را شخصیترین اثر چخوف مینامند، ما با قهرمانانی روبهرو هستیم که آرزوها و آرمانهای والایی در سر دارند، آنها بهخوبی از ایدهآلهایشان سخن میگویند و روی...
متن کاملبررسی مولفههای اگزیستانسیالیستی در رمان «أنا أحیا» اثر لیلی بعلبکی
امروزه ادبیات و به ویژه ادبیات فمینیستی، تحت تأثیر مکتب فلسفی- ادبی اگزیستانسیالیسم، بر هویت برجستهی زنان تأکید میکند. این مکتب، دغدغههای انسان را، با تمرکز بر اصل تقدم وجود بر ماهیت تحلیل میکند و با نفی هرگونه ماهیت از پیشتعیینشدهای بشر را تنها عامل سازندهی سرنوشت خود معرفی مینماید. لیلی بعلبکی از فعالان ادبی جنبش فمینیسم و از برجستهترین داستاننویسان اگزیستانسیالیست جهان عرب است. او...
متن کاملبررسی مولفههای اگزیستانسیالیستی در رمان «أنا أحیا» اثر لیلی بعلبکی
امروزه ادبیات و به ویژه ادبیات فمینیستی، تحت تأثیر مکتب فلسفی- ادبی اگزیستانسیالیسم، بر هویت برجستهی زنان تأکید میکند. این مکتب، دغدغههای انسان را، با تمرکز بر اصل تقدم وجود بر ماهیت تحلیل میکند و با نفی هرگونه ماهیت از پیشتعیینشدهای بشر را تنها عامل سازندهی سرنوشت خود معرفی مینماید. لیلی بعلبکی از فعالان ادبی جنبش فمینیسم و از برجستهترین داستاننویسان اگزیستانسیالیست جهان عرب است. او...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه ادب غناییجلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۲۵-۴۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023